Home Blog Page 10

Cuckoo / Alkantara Festival 2022

The 2022 Alkantara Festival keeps on giving with full hands, this time presenting Jaha Koo’s Cuckoo, «a journey through the last 20 years of Korean history told by a bunch of talkative rice cookers» where the audience, suspended between oneiric soundscapes and raw video projections, is poetically invited to reflect on the human toll of the current far-reaching economic colonialism that goes by the name of neoliberalism.

Penelope / RomaEuropa Festival

Negli ultimi giorni della sua programmazione, al RomaEuropa Festival va in scena l’opera di Martina Badiluzzi, che recupera il mito di Penelope stravolgendone il valore archetipico.

The Making of Pinocchio / Alkantara Festival 2022

Thanks to Rosana Cade and Ivor MacAskill’s The Making of Pinocchio, a show about the joy of transformation, art and the ethics of resistance, Lisbon’s Alkantara Festival 2022 could not shine any brighter in the fading lights of the dawning weekend, proving that there is more to be said about love, life and how to inhabit it.

Ferito a morte

Ferito a morte
Ferito a morte

Recensione Ferito a morte. Dal romanzo di Raffaele La Capria, per la regia di Roberto Andò, l’adattamento drammaturgico di Emanuele Trevi, Ferito a morte, prodotto dal Teatro Nazionale di Napoli andato in scena al Mercadante dal 19 al 30 ottobre.

Coefore Rock&Roll / Romaeuropa Festival

25-10-2020-Cosimi-Ottaviucci_CosimoTrimboli-30-di-57-1920x1280
25-10-2020-Cosimi-Ottaviucci_CosimoTrimboli-30-di-57-1920x1280

Recensione Coefore Rock&Roll. Enzo Cosimi traspone in danza l’Orestea di Eschilo e le sue Coefore Rock’n’Roll, capitolo centrale del trittico, rappresentano una bella sovrapposizione tra mito e contemporaneità.

Sun & Sea / Alkantara Festival 2022

In the midst of an unprecedented, anthropogenic climate crisis, Lisbon’s Alkantara Festival 2022 reinaugurates its yearly appointment with some of the most interesting national and international artist by bringing to the city’s stages the award-winning performance Sun & Sea, a scrupulous yet lacklustre «depiction of how we relate to our planet and the consequences of its ongoing environmental collapse».

Timeless Barbra (Happy 80th)

Timeless Barbra (Happy 80th)
Pandimiglio-Barbra

Il 5 novembre, in una serata evento al Teatro Ghione, Donatella Pandimiglio ha reso omaggio a Barbra Streisand con lo spettacolo Timeless Barbra, in occasione degli ottant’anni che l’artista statunitense ha compiuto ad aprile. Ospite sul palco Franco Simone.

Amore

«It’s urgent – love», once said Eugenio de Andrade, «it’s urgent – a boat upon the sea. It’s urgent to destroy certain words, hate, solitude, and cruelty, some mourning, many swords». Urgent, yes, but not easy, as proven by Pippo Delbono’s latest creation, Amore, a show that «avoids and embraces love», at the same time avoiding any serious reflection on this «gear of the human organism» and embracing a long-standing aesthetic research that impresses, but without living a mark.

Spartacu Strit Viù

spartacus
spartacus

Recensione Spartacu Strit Viù. Chi è calabrese lo sa. La chiamano la strada della morte la SS 106, quella che porta verso il mare, la statale maledetta dove migliaia di persone continuano a perdere la vita, nel silenzio assordante e vergognoso delle istituzioni, da anni. Da quando politici come Franco Nisticò, originario di Badolato, che si era battuto tutta la vita per l’ammodernamento e il miglioramento della 106, non esistono più.

L’angelo della Storia

Angelus_Novus
Angelus_Novus

Recensione L’angelo della Storia. Ispirato alle postume Tesi sul concetto di storia di Walter Benjamin e al suo concetto di costellazione, L’angelo della Storia di Sotterraneo è uno spettacolo frammentato, originale, e piacevolmente concettuale.

Eros

eros
eros

Recensione Eros. Al Teatro T di Roma, tutti i lunedì di novembre, Fabio Maffei ridona vita al poeta Alesi, nello spettacolo Eros. Un monologo appassionante e sconvolgente curato da Marco Maltauro.

Eppur si muove, Primavera dei Teatri fiorisce d’autunno

Castrovillari_Castello_Aragonese
Castrovillari_Castello_Aragonese

Eppur si muove. Come la Terra che gira intorno al Sole, anche se sembra immobile, impossibile, dissacrante e sbalorditivo a distanza di anni luce della sua scoperta, così Primavera dei Teatri si risveglia dopo due anni di silenzio dovuti alla pandemia, d’autunno a Castrovillari, con questa formula che cattura le speranze e i sogni e sfida il tempo, il momento storico, le avversità con le novità dei linguaggi della nuova scena contemporanea.

Ecloga XI

anagoor_ecloga_XI_003_ph_giulio_favotto-ridotta-1536x864
anagoor_ecloga_XI_003_ph_giulio_favotto-ridotta-1536x864

Recensione Ecloga XI. Anagoor con Ecloga XI al Teatro Nuovo di Napoli. Uno spettacolo di deflagrante poesia e blasone.

Amleto + Die Fortinbrasmaschine

AMLETODIE-FORTINBRASMASCHINE-2
AMLETODIE-FORTINBRASMASCHINE-2

Recensione Amleto + Die Fortinbrasmaschine. In una delle sue prove più sorprendenti, Roberto Latini si confronta con l’Amleto shakespeariano, filtrato e scheggiato dalla rilettura di Heiner Müller e, sottotraccia, anche da quella di Carmelo Bene.

Please Please Please – In-Betweenness – Medium / Oktoberdans 2022

As Oktoberdans 2022 comes to a close, Bergen’s theatregoers are invited one last time to partake in a feast of performative diversity made up of imaginative, close-to-the-bone and somewhat nostalgic works that shine brightly in the darkness of the stage, reminding us that in spite of the widespread despair of our post-natural world, there’s still hope to be found in the high mountains of the creative mind.

Prometeo – Cappuccetto rozzo / Teatro Bastardo

Leafhopper Project Photo
Leafhopper Project Photo

Teatro Bastardo focalizza la propria attenzione sulle arti performative per le nuove generazioni, vale a dire su quel fondamentale fenomeno di attivazione democratica, scardinamento dell’omologazione e ibridazione tra attitudine critica e dimensione popular che il teatro contemporaneo non può permettersi di assumere in maniera ingenuamente polemica. Se, infatti, appare ormai “dispiegata” la capacità digerente del capitalismo e il fagocitare consumistico di ogni dissenso, allora le costellazioni delle pratiche artistiche contemporanee devono continuare a “imporre” con radicale urgenza la questione del non-identico fin dalla tenere età in quanto, in relazione alla «costrizione all’identità che ha luogo nella realtà», «le opere d’arte sono copie della vita empirica nella misura in cui rendono a questa ciò che viene ad esse negato ed in tal modo la liberano» (L’Arte allo stato gassoso. Sul trionfo dell’estetica, Yves Michaud). Di fronte a questo scenario, muovendosi tra tradizionalismo e sperimentalismo, gli allestimenti de La Casa di Creta e di Agrupación Señor Serrano sono però di controversa valutazione nel testimoniare due opposte tendenze del Children’s Theatre.

REtransLATE – Unimages – Dark Dynamite / Oktoberdans 2022

On this eighth day of festival, when the end is nigh and tiredness hangs heavy beneath the eyes, Oktoberdans 2022 once again ups the ante, packing together three weighty, cerebral works that take its performing arts aficionados on a hunt for sense (and its deconstruction) in the thick and unfathomable forest of human alterity.

Fàtima

fatima
fatima

Subiendo una escalera decorada de lágrimas rojas en el barrio de Gràcia, se entra a las salas del Teatre Lliure de Barcelona, uno de los centros escénicos más importantes del territorio catalán, que dio por comenzada su temporada 2022/2023 con una obra que explota sobre el público con plumas y confusión: Fàtima, escrita y dirigida por Jordi Prat i Coll.

Realness: Luk Kreung / Oktoberdans 2022

Firmly set on its trailblazing path, Oktoberdans 2022 keeps offering new and stimulating works to its audience, this time by presenting the world premiere of Phitthaya Phaefuang (Sun)’s Realness: Luk Kreung, «a performance about transcending the gender binary, about Buddhism, Thai politics, LGTBQIA+ ballroom culture».

J’ai pleuré avec les chiens (Time, Creation, Destruction) – Ensaio para uma cartografia / Oktoberdans 2022

Curating a festival is often about creating some sort of resonance between the performances of the artists invited and in these last two days of Oktoberdans 2022, the audience had the precious chance to walk on the echo of two very different, yet very concordant pieces focused on the strenuous task of crafting art through movement and its repetition: Daina Ashbee’s J’ai pleuré avec les chiens (Time, Creation, Destruction) and Mónica Calle’s Ensaio para uma cartografia.

Matrioska

matrioska
matrioska

Gli ex allievi diplomati alla Scuola STAP Brancaccio, presentano un progetto drammaturgico con la supervisione di Giampiero Rappa.

Ottobre 22 / Romaeuropa Festival

Ottobre 22
Ottobre 22

In un serrato dramma da camera Sergio Pierattini e Renato Sarti affrontano la spinosa questione dei primi anni del fascismo in una diatriba generazionale, che è anche un’indagine storico-politica.

Batty Bwoy / Oktoberdans 2022

After a Saturday-long hiatus from all performances due to the heartfelt tribute to the legacy of the late artistic and general director of BIT Teatergarasjen, Sven Åge Birkeland, who left a significant and permanent mark on Norway’s art scene throughout his intense career, Oktoberdans 2022 regained momentum with the high-octane performance Batty Bwoy by Norwegian-Jamaican choreographer and dancer Harald Beharie, a solo that plays around with «absurd homophobic, demonic and mystical stories and notions».

A Room by the Sea / Oktoberdans 2022

As the second day of Oktoberdans 2022 draws to an end, Bergen’s theatre-goers are left to take stock of the performances seen thus far, wrapping their heads around the many open conversations, workshops and laboratories that took place when the sun had yet to plunge into the fjords, all the while savouring the «shimmering sea view» made even more pleasurable by Yeh Ming-Hwa and Betty Yi-Chun Chen’s A Room by the Sea.

ULTIME PUBBLICAZIONI